Kungsholmen runt runt

I lördags var det 25 grader varmt i Stockholm, varför de löpare, som sökt sig till Kungsholmen för att springa halvmaraton runt densamma, fick en svettig dag. Bland dem som fullföljde loppet hittar vi startnummer 343, här mer känd som jumper. Med den officiella tiden 1:55:49 kom han på 424:e plats i herrklassen eller runt tolfte plats bland de drygt tjugo löpare som var över 60 år. Jag (Asgam) frågar honom:

– Var det så svettigt som det påstås?

– Ja visst, men det är lika bra att vänja sig.

– Många verkar ha haft det lite tungt i värmen. Hur gick det för dig?

– Det gick väl som vanligt fast långsammare.

– Du hade fyra och en halv minut sämre tid än förra året?

– Det kändes som om jag sprang fort, men det gjorde jag tydligen inte. Jag fick ingen ordning på skyltarna de första kilometerna eftersom det pågick ett millopp samtidigt. Som vanligt lyckades jag trycka fel och stanna klockan också. Hittade till slut en 6-kilometersskylt där jag kunde sätta igång uret igen, men tiden dit hade jag ingen kläm på.

– Det var visst trångt i början?

– Det tog ungefär 20 sekunder fram till startlinjen och sen dröjde det ett tag innan leden glesnade. Jag hade pigga ben och blev lite rastlös. De första sex kilometerna måste ha tagit jämnt 33 mimuter efter skottet, så jag tappade nog mer än en minut i starten. Sen höll sig kilometrarna mellan 5:18 och 5:32 om man räknar bort drickastoppen. Normalt borde det gå fortare i lättviktsskor, men värmen drog tydligen ner farten.

– Blir det samma skor den 31 maj?

– Japp, Adistar Comp 4.

– Och det tror du att vaderna håller för?

– Inga problem idag i alla fall. Om du ser mitt tassande löpsteg, förstår du varför. Förresten finns det mjuka hälar på dom skorna också om det skulle behövas.

– Vad drack du under loppet?

– Bara vatten. Vid den första kontrollen hittade jag ingen mugg att greppa så jag sprang värdshus förbi. Hörde sen att de hade haft strul där. Sen blev det en mugg i munnen och en över huvudet vid varje langning utom den sista. Jag är lite dålig på att springa och dricka ur mugg så jag förlorar väl uppåt 15 sekunder varje gång. Totalt en minut alltså.

– Det låter som om du borde vara rätt nöjd med ditt lopp i alla fall?

– Varken nöjd eller direkt missnöjd. Jag har kollat upp några namn, som sprang loppet förra året. De flesta var mer än fem minter långsammare i år. Några, som kom före mig på premiärmilen, var bakom mig i nu, så jag gjorde nog ett skapligt lopp även om tiden inte blev mycket att minnas.

– Hade du någon påhejerska?

– Nej, den ordinarie var kvar i Malmö, vaifrån jag själv kom sent på fredagskvällen. Men vägvisarna från FK Studenterna hejade desto mer. I år hade de röda västar som omväxling. Trevlig klubb!

– Startnummer X sprang inte?

– Nej, han satt väl hemma och vilade sina rasben. Sådana här skitlopp ingår nog inte i hans planering inför Big Five.

– Du låter avundsjuk?

– Varför kräkas i Boston och Berlin när man har en bajamaja i Rålambshovsparken.

– Oj, en ny variant!

– Man får inte fastna i gamla hjulspår.

– Men inte kräktes du väl i lördags?

– Nej jag mådde prima. Lite trött och törstig som efter ett kort långpass. Jag hade gärna joggat ytterligare 4,4 kilometer i 6:18-tempo, som några enligt uppgift gjorde, men jag hade en stor påse att släpa på. Synd, det hade varit kul annars.

– Du träffade tydligen några av dina nya bloggarvänner?

– Om jag ignorerar din lite spydiga ton, är svaret ”ja”. Jag stod och spanade ut i fjärran, när blicken föll på två bekanta nunor en meter framför mig, den ena mustaschprydd och den andra, för att använda den förstas bevingade ord, ”slätrakad som en barnrumpa”.

– Hur länge hade de stått där?

– Tillräckligt länge för att inhösta varsin överraskningspoäng.

– Kan du beskriva dina känslor, när du fick se dem.

– Paff.

– Jag tror nog att du blev lite glad också?

– Du säger det!

– Blev de glada att se dig?

– Överlyckliga.

– Hur vet du att dom inte blev ledsna att se dig?

– I så fall får dom skylla sig själva när dom ställer en meter framför och blåstirrar rakt i mitt fejs.

– Dom kanske ville vara artiga?

– Men nu får du väl ge dig, gamjävel! Människor är inte så krångliga som du tror. Jag träffade för övrigt en hel drös bloggare och löpare denna förmiddag. Om du ska leka psykolog och reda ut alla våra ömsesidiga undertryckta känslor, blir vi aldrig klara med den här intervjun.

– Vilka andra ”bloggare och löpare”?

– K, C, M, D, F och J, fast inte alla på en gång.

– Oj så många! Vad pratade ni om?

– De pratade och jag lyssnade.

– Med gapande mun och tindrande ögon?

– Dom hade såna där moderna superklockor på armarna. Jag har aldrig sett såna där makapärer på nära håll förut. Min löparklocka har bara ett fönster, men dom här monstren hade fyra! Det du!

– Är du avundsjuk?

– Varför kräkas med en Garmin 405…

– Var det trevliga människor annars?

– Mindre tjatiga än du i alla fall!

– Jag läste på löparforum att en av dem igenkände ditt ansikte från bloggfotot. Hon skrev, att det liknade Turinsvepningen. Vad gillar du det? Den gubben ser ju inte direkt snarfager ut?

– Jag försöker ta jämförelsen som en komplimang. Det tycks för övrigt vara svårt att fastna på bild här på Kungsholmen. Trots hundratals bilder lyckades fotograferna missa mig förra året. Likadant i år. Linslusen Masse ser ju stilig ut snett underifrån, men jag måste väl segna ner död och lämna mitt avtryck på liksvepningen för att förevigas nästa år.

– Såg du några fler bekanta före eller efter loppet?

– Vid starten hälsade jag på två Vallentunaveteraner, av vilka den ene föreslog mig att träna med ”gubbskubbet” hemma. Även dom visade sig springa långsammare än vanligt, så det var nog rätt varmt.

– Inget sällskap under loppet?

– När skottet small försökte jag följa Masse, som deklarerat att han skulle ta det lugnt och springa mellan 1:50 och 1:55, men hans skalle försvann bort i trängseln. Han höll sitt löfte men det hade varit en lite väl ryckig rygg att följa. Hellre hästsvans än snagg om man ska ha ett riktmärke. Damer springer i regel med jämnare fart, men tyvärr brukar jag tappa bort dem vid varje vätskekontroll.

– Du tycks ändå ha disponerat dina krafter bra?

– Ja, på andra varvet sprang jag förbi många trötta yngre löpare, vilket alltid piggar upp. Ju mer jag hör om andras vedermödor under de två varven, desto mer mer inser jag att mitt lopp nog var rätt okej.

– Många har klagat på medaljen som ni fick?

– Jag tycker den är rörande och ganska söt. Den försöker inte vara något mer än den plåtbit den är. En del har gnällt på premiärmilsmedaljen också och tyckt att den var ful. Den hade ett skojigt motiv med startande löpare som trycker på sina löparklockor. Folk ska väl ha minst två lejon och en fläkt örn på sina medaljer för att bli nöjda?

– Huvudsaken är väl att du är nöjd, vilket du ju tycks vara. Du strålar inte av lycka men känns ändå harmonisk på något vis?

– Du säger det!

– Tror du att din goda form kommer att hålla i sig ytterligare 19 dagar?

– Hur så?

29 svar till “Kungsholmen runt runt

  1. Ja, tyvärr är jag ingen bra löpare att ta rygg på… 🙂

  2. Gillar dina intervjuer med löparjumper. Alltid lika underhållande 🙂

  3. Vi vill bara gratulera till ett trevligt resultat i tävlingen om Kungsholmen. En föredetta kollega till Startnummer X deltog, men trots en fin placering gnällde han, uppenbarligen på ont i ryggen (spik i foten!) och på att tiden inte blev den förväntade sub-1:15, som han räknat med. Jaja, alla har sina drömmar att uppfylla, någon blir ledsen av att inte springa på 1:15 och någon blir ledsen av att inte springa på 1:45. Någon blir kanske ledsen av att inte komma fram alls. Hur gick det t ex för Anna Rahm, som vi tycker oss ana, vänskapligt buffande på sin klubbkamrat (han med ont i ryggen) på stratlinjen? Startnummer X låter meddela att något deltagande i loppet aldrig varit aktuellt. “Det inföll på vår vilodag och dessutom kändes det viktigare med ett ordentligt långpass runt Danmark än en snabbdistans i Huvudstaden”. Appropå deltagande, något filmbevis för att Löparen verkligen skulle ha deltagit i loppet verkar inte finnas.

    (Denna kommentar från Startnummer X skrevs innan inlägget ”Kungsholmen runt runt” publicerades och har flyttats hit från annan bloggsida. Startnummer X, som tydligen lever kvar i tiden före den stora fusionen, menar antagligen ”jumper” när han skriver ”Löparen” (Asgams anm.))

  4. Håller med Benet. Intervjun är som vanligt en skimrande liten pärla. Förgyller min särdeles tröttande dag.
    Och stora gratulationer till Jumper – ett snyggt och stiligt genomfört pass!

  5. Tack Benet och Bureborn!! Tyvärr är jumper inte så talträngd (vilket de ovan beskrivna bloggarna i parken torde ha märkt), varför dessa intervjuer kräver sin gam.

    Nej Masse, värre horisontell jojo än dig får man leta efter.

    Till Startnummer X säger jag: Respekt! Ett långpass runt Danmark är inte fågelbajs! (Om det nu inte bara var den lilla kyrkan en knapp mil öster om Uppsala du rundade?).

    Nej varken jumper eller på sin tid ”löparen” tycks fastna på några pixlar i samband med detta lopp. Dock kan den uppmärksamme se en civilklädd (röd tröja och gråa byxor) jumper gå med långa steg från höger till vänster mot nummerlappsutdelningen ungefär 1:18 in i filmen ”Kungsholmen Runt – Samling innan start”:
    http://media.kungsholmenrunt.se/2008/smurftube.aspx?movie=kr2008

  6. Det står att kilometertiderna höll sig mellan 6:18 och 6:32. Då skulle ju jumper fått långt över två timmar i sluttid.

  7. Tack Hjalle! Det ska naturligtvis vara ”mellan 5:18 och 5:32”. Jag ändrar genast.

  8. Startnummer X ber om ursäkt om han inte har hängt med i den sk. stora fusionen. Han är ingen van bloggare, däremot blir han naturligtvis avundsjuk på den stora skara löparvänner som Jumper (blev det rätt nu?) på så kort tid skaffat sig. Kanske vill Startnummer X själv vara med i den stora gemenskapen? Om han har så mycket vettigt att bidra med är väl tveksamt. Han måste ju erkänna att med Danmark avsågs den lilla kyrkan på slätten och inte det lilla landet i söder. Därmed försvann ju genast alla credpoäng!

  9. Starkt jobbat i värmen! Hoppas jag är en lika god löpare som du är när jag är i din ålder (blev det rätt det där?…) Håller med övriga, alltid en stor behållning av dina intervjuer!!

  10. Hur får man förresten såna där trevliga bilder som alla bloggofiler har på sig själva (och inte såna där tråkiga tomma rutor eller kalejdoskopbilder)?

  11. X: Om man har en egen blogg på wordpress så kan man lägga upp en bild på sig själv. Det roliga är att Asgam och Jumper har varsin bild. Jag fattar inte hur det fungerar när de är kopplade till samma blogg… Men det finns mycket där som man inte riktigt förstår..

  12. Jumper har en egen e-postadress och har status av ”contributor” i snitsarens blogg. Om Startnummer X så önskar får han gärna samma status. Han har då rätt att läsa snitsarens statistik och kan skriva egna inlägg, som dock måste godkännas av administrator, dvs Asgam, en förmån som jumper aldrig utnyttjat eftersom han lika gärna skriver i kommentatorsfältet. Som contributor kan man som sagt skaffa en egen så kallad avatar, dvs bild. Som contributor äger man också rätt att göra ingenting. Om Startnummer X har en giltig adress, kan Asgam översända en inbjudan på engelska med erbjudande om att antingen bli contributor eller öppna en egen blogg, fortfarande med insyn i snitsarens. När det gäller den stora ”bloggemenskapen” omfattar den även alla kommentatorer, försynta inpassare såväl som rena bloggkapare. Startnummer X är alltså redan insyltad, varför jag för en stund ikläder mig rollen som bloggfarbror och säger ”Välkommen till bloggosfären”.

    Jag (Asgam) förundras för övrigt åt att denna blogg ett slag idag ryckte upp sig till 55:e plats på WordPress Blogs of the Day. Eftersom inga andra löparblooggar fanns på listan handlar det uppenbarligen inte om antal besök utan om just ett plötsligt ryck. Redan all time high idag. Tack alla kommentatorer! Och tack jumper!

  13. Då är det lika bra att acceptera att se ut som ett tårtpapper. Passar kanske bäst ett X som jag. En egen blogg, bara för att få nöjet att visa sin bästa sida, är inte värt. Då har man kravet att producera långa intervjuer med obskyrt innehåll, som jag förstått är huvudsyftet med bloggandet.

  14. Herr X hann tydligen inte läsa Asgams långa inlägg innan han skrev sin kommentar. Han har alltså möjlighet att slippa tårtpappret utan motprestation. Jag (asgam) är för övrigt inte helt nöjd med hans beskrivning av ”huvudsyftet med bloggandet”, men den dispyten kan vi göra upp på stallbacken så fjädrarna ryker nån annan gång.

  15. Jag vill först och främst tacka för alla uppskattade uppskattande ord. Och inte bara till Johan vill jag säga: Fortsätt att springa, det blir bara roligare med åren. Idag brände jag av två snabba varv à 5 km på pigga ben i ett folktätt motionsspår. Om jag som MarathonMia räknar omsprungna och omspringande löpare (och då menar jag verkligen löpare) blev nog resultatet idag ungefär 17-0 till mig. Dessutom lyckades jag skrämma slag på ett antal stavgångare och kvällspromenerare när jag tassade fram tyst som en indian. Härligt löpväder var det också. Vadå den 31 maj? Det är nu jag springer!

  16. Snyggt tassat av jumper!

    Och så måste jag be att få påpeka att jumper live var mindre lik (hoppsan!) en viss påstådd relik (onej!) än den tidigare publicerade blida nunan med de kyskt nedslagna ögonlocken som troligtvis återanvänts som utgångsmaterial till jumpers avatar.

    Det syns förresten på filmen att kassen är tung. Själv har jag av någon outgrundlig anledning missat kortegen varje år.

  17. Jag missar bara kortegen var fjärde år… 🙂

  18. Jaha, var det kanske bra drag i fjol menar du? 😉

  19. Replik (!) till Fredrika: Ja, den ”blida nunan” hade en kort tid som avatar innan den beskars till bara ett öga. Någon i jumpers närhet tyckte att man kände igen för mycket av honom. Om man dessutom på hela bilden sett vad ögonen under de ”kyskt nedslagna ögonlocken” tittade ner på, skulle alla hjärtan smälta.

    Till Masse: Quarnevalen är vart tredje år.

  20. Startnummer X tackar Asgam för förtroendet och ska fundera på saken. Men Startnummer X vill kanske, i så fall, blogga om sina andra stora livsintressen: spårvagnar i Murmanskområdet, kryptogamer i Ryds härad eller bygga båtar i betong. Å andra sidan, att man som kontributör för en gångs skull i livet äger rätt att göra ingenting, låter ju väldigt tilltalande. Enligt Carlos Castandena är konsten att utföra ingenting den viktigaste lärdomen i vår strävan mot fullkomlighet.

  21. Nej nej X, låt dig inte lockas, det är en sekt detta, på riktigt.

  22. Snitsaren grymtar från sin bädd att det var trevligt att åter höra den välbekanta rösten från ”den gamle löparkufen” Startnummer X. Dock undrar han om inte sagde X ovan menar ”Carlos Castaneda”, som snitsaren för övrigt viftar bort som ”den där ytlige peyoteflummaren”.

    På en blogg får man skriva om vad som helst. Ämnet ”löpning” verkar redan upptaget och inmutat, men är (enligt jumper) inte uttjatat. En avdelning för fekalier är dock ett måste i varje anständig blogg.

    Asgam hoppas åtminstone så småningom få plocka upp snitsarens fallna mantel och göra en post-NYM-intervju med Startnummer X.

  23. Till Bernard vill jag säga:

    Rätt gissat! Det är en sekt och du är redan medlem. Själv är jag bara en administratör som gör sin plikt. Klämd mellan å ena sidan snitsaren och ”Det stora jättebrevet” och å andra sidan jumper och hans flörtande med det tillfälliga löparmodet kämpar jag på så gott jag kan. Helst skulla jag naturligtvis skriva om ”Flodhästkadaver i Nildeltat” eller ”Hur du håller din fjäderskrud ung” men det får bli i ett annat liv.

    PS. Det kan vara praktiskt att hålla sig till en e-postadress, så slipper du vänta på godkännande. Men du gör naturligtvis som du vill.

  24. Löpare är en sekt och bloggare är en sekt i sekten. Det är Knutbyvarning på bloggande löpare! Startnummer X tänker fortsätta att löpa, vilket han är något bättre på än att stava, hur han t ex kunnat stava fel till sin ungdoms idol är obegripligt. Få böcker har gett Starnummer X samma rika läsupplevelse som Carlos Castanedas. Alltså, bloggosfären blir nog inte Startnumrets framtida lekplats. I stället ser han fram mot nästa långpass på de vida slätterna runt Danmarks kyrkby med lärksång och ljumma försommarvindar. Dessutom finns risken att någon skulle misstänka Starnummer X vara ytterligare en av Jumpers och Asgams många skepnader. Till dem vill jag bara säga: Startnummer X är en och odelbar.

  25. En fråga är naturligtvis vilken tidräkning som gäller bland avatarer och andra avarter. Uppenbarligen inte Paristid (GMT+1h), snarare GMT-1h. Ger detta en fingervisning om var ”bloggosfären” rent fysiskt befinner sig? På Madeira eller Kap Verde?

  26. I bloggosfären existerar varken tid eller rum, men om X behöver inskränka världen för att få den begriplig, ställer jag gärna fram klockan två timmar. Ingen har dock klagat förut.

    Vi är glada att X fortsätter att löpa. Den som såg honom under StHM 2007 glömmer det aldrig. Skulle han även i fortsättningen under någon vilodag nedlåta sig till att kommentera denna usla blogg är vi än mer tacksamma.

    Jumper, som just kommit hem från tandläkaren (en händelse som på andra bloggar skulle ge material till tre långa blogginlägg) hälsar och undrar hur formen är. Klarar startnummer X kvaltiden till BM under StM, eller måste han vänta på att bli ännu äldre?

  27. Jaha, inte nog med jumper hit och jumper dit, nu ska gamen börja smöra för Startnummer X också!!

  28. Nu ska ingen inbilla Startnummer X att löpare skulle vara omedvetna om tid och rum. Människor som är mer fixerade vid tider och sträckor är svåra att hitta! Om huruvida Startnummer X skulle klara en kvaltid till det eller det loppet är omöjligt att sia och att bli ännu äldre är inget han behöver vänta på. Det sker just nu, as we speak!

  29. Ha, där täppte han allt igen näbben på dig, Asgam!

Lämna en kommentar