Vid en väg på en sten

Via dessa sökord hamnar ideligen förhoppningsfulla googlare i snitsarens blogg. Kanske undrar de vem som skrivit den sång som börjar så. Kanske vill de veta var den gamla barnvisan står att finna. Kanske minns de bara de första raderna och söker fortsättningen av texten. Säkert är, att de inte önskar läsa snitsarens långa intervju med löparen efter dennes brutna Stockholm Marathon 2007, där barnvisan dyker upp i löparens huvud vid minnet av passagen av den sten vid Kaknäs efter drygt fyra kilometers löpning, där hans påhejerska suttit året innan.

För att framtida googlare ska lämna snitsarens blogg mer tillfredsställda och med större lust att återvända, meddelar jag (Asgam) hela vistexten nedan. Den har enligt uppgift skrivits av Anna Maria Roos, mest känd för läseböckerna ”Sörgården” och ”I Önnemo”, medan den store Oskar Lindberg totat ihop musiken. Visan, som heter ”Lyckans land”, står bland annat att finna i sånghäftet ”Nu ska vi sjunga”. Observera det allt annat än banala ordvalet ”ögon grå” i den första och sista versen.

                         ¤

LYCKANS LAND

Vid en väg på en sten

satt en liten flicka,

bara fötter, bara ben,

mager som en sticka.

Men hon var så glad ändå,

log med skälmska ögon grå.

Vid en väg på en sten

satt en liten flicka.

.

Kom en liten gosse där,

stannade förlägen:

”Uppå vandring stadd jag är.

Kan du visa vägen?

Jag skall hän till lyckans land,

till dess fjärran fagra strand.”

Kom en liten gosse där,

stannade förlägen.

.

Och den lilla flickan log,

hennes ögon blänkte:

”Vägen dit, den vet jag nog:

just där sol sig sänkte,

där går gyllne strålars spång.

Över den skall gå din gång.”

Och den lilla flickan log.

Hennes ögon blänkte.

.

”Går du spången, skall du snart

hinna månens skära,

där det skimrar underbart,

då är målet nära.

Ty på närmsta stjärnan just

ligger lyckans fagra kust,

där det skimrar underbart,

då är målet nära.”

.

Inte vet jag det, om se’n

gossen hittat vägen.

Kanske står han kvar där än,

tittande förlägen,

tittande förundrad på

ögon, skrattande och grå.

Inte vet jag det, om se’n

gossen hittat vägen.

10 responses to “Vid en väg på en sten

  1. Tack för texten! Det var naturligtvis den jag sökte och inte Din blogg. Direkt anledning till textjakten är att jag var inne och tittade på seminarier på Skoldagarna i Malmö 2008. De har döpt ett seminarium till ”Vid en väg vid en sten”, vilket naturligtvis störde mina minnesbilder, så jag fick leta efter texten. Lite pinsamt för Skoldagarna, tycker jag, och för den som är ansvarig för felbenämningen…

  2. Tack för besöket Eva! En enkel butler är glad om bloggen ibland är till hjälp för andra än de närmast sörjande !

  3. Fler som tackar. Jag sjunger för gamla på äldreboenden och har fått en önskar om visan. Tack. Ann

  4. Tack för besöket, Ann! Många är de som ännu tre år efter att inlägget skrevs söker och finner lyckans land på denna blogg, men extra roligt är det när någon tackar för hjälpen.

  5. Hej! Tack för den texten! Min mormor sjöng den visan för mig när jag va liten men bara de två första verserna vad jag minns! Har inte hört de andra! Tack!

  6. Oj, där ser man. Detta nu sex år gamla (och enligt statistiken flitigt besökta) inlägg har uppenbarligen inte skrivits i onödan. Tack för besöket Michaela!

  7. Här är en till som blev glad över texten! Skulle sjunga den som godnattsång till mina barn och kom bara ihåg första versen. Tack från Älvsjö

  8. Det gläder mig att detta gamla inlägg på denna sedan några år avrundade blogg ännu kan vara till nytta och glädje. Tack för besöket, Madeleine!

  9. Ann-Kristin Eriksson

    Den här sången dök plötsligt upp i mitt huvud men jag kom inte ihåg
    hela texten. Nu har jag fått den och ska sjunga för mina barnbarn.

    Mormor

Kommentera

