Lidingöloppet öppet spår

Inte många känner till, att en vecka före det riktiga Lidingöloppet arrangeras något som kallas ”Lidingöloppet öppet spår”. Den tre mil långa banan är helt densamma, men deltagarna startar var för sig, när de vill och mäter sin tid själva. Var och en har förmånen av egen mat och dryck samt slipper skrällig musik och tjattrande publik. Någon medalj att hålla reda på behöver de inte heller bekymra sig om. Hur detta förstklassiga arrangemang, som förutom underbart höstväder och hänförande natur även erbjuder ett uppfriskande skönt bad, kan vara gratis, är obegripligt.

Detta år deltog helt överraskande jumper, contributor i denna blogg och flitig kommentator i löparbloggosfären. Kanske kan hans korta berättelse om det unika loppet locka fler till start nästa år:

”Efter en mugg kaffe och en bulle vid pressbyrån i Ropsten tar du buss 201 mot Kottla och kliver av vid Hantverkshuset. En kort promenad leder till Koltorps gärde, där några knäböjningar väntar innan du sätter igång klockan vid 30 km-skylten på trädet nere i första svängen och lufsar iväg. Solen skiner och svetten rinner innanför träningsoverallen. Som vanligt är du alldeles för varmt klädd. Du håller ett behagligt tempo, men det är ändå tillrådligt att gå i de flesta längre uppförsbackar och i de brantaste nerförsbackarna. I mörka skogens otäcka bergodalbana efter 16,5 km bör du gå minst tre kilometer i sträck för att skona knän, vrister, hjärta och lungor. Under långpromenaden äter du kexchoklad och dricker vatten, som med fördel förvaras i flaskor med texten ”Lidingöloppet” och ”Stockholm Marathon”. Strängt taget kan du vänta med att börja springa ända till efter den fruktade Grönstabacken. Efter avverkade 23,6 km bör du dock se till att vara ordentligt svettig, ty där når du lätt en utmärkt badbrygga med stege bara 50 meter från spåret och på höstkanten går det bra att hoppa i naken. I brist på handduk torkar du dig på din svettiga undertröja, som du därefter hänger på tork i vätskebältet, som helst bör vara av en äldre modell. Efter badet kan det vara lämpligt att åter förtära något, till exempel en dubbel hård ostsmörgås. De sista 6 kilometerna tillbringar du huvudsakligen gående med bar överkropp, eftersom du fortfarande är varm. Träningsoverallsjackan håller du i handen och när orken och löplusten faller på, springer du en stump. Den sista kilometern kan du gärna pinna på lite extra för att komma in på en sluttid under fyra timmar. Ingen kommer ihåg sekunder och minuter, medan timmarna etsar sig fast i minnet för evigt. Väl i mål unnar du dig en banan och en stunds vila i gröngräset innan du promenerar ner till en väntande buss vid idrottsplatsen. Du har nu avverkat ”Lidingöloppet öppet spår” på ”tre timmar nånting” och du kan känna dig belåten med din dag, när du slutligen sitter på tunnelbanan från Ropsten och gnager på ditt äpple och dricker din mjölk”.

Enligt resultatlistan blev jumpers sluttid 3:58:18, vari inkluderas ett bad om 10 minuter. Han gick sammanlagt drygt en mil och kilometertiderna blev som nedan. Siffrorna inom parentes anger gångsträcka uttryckt i kilometer. Det kan noteras att 15 km passerades på 1:38:38, endast någon minut långsammare än under fjolårets Lidingölopp i regn och virussjukdom. Sluttiden blev naturligtvis vida sämre, men i gengäld fick han denna gång behålla sitt maginnehåll hela kvällen.

Jumper låter slutligen meddela att banan nu är i absolut bästa skick, varför alla, som springer det ordinarie Lidingöloppet på lördag, har en fin tävling att se fram emot, om uppehållsvädret fortsätter. Han önskar alla varmt lycka till.

                                                                     ¤

                                                                     ¤

Kiolometertider:

  6:20
6:18  (0,1)
6:38  (0,1)
6:08
7:12  (0,3)
6:40  (0,1)
7:37  (0,3)
5:57
5:56
6:35  (0,1)
7:26  (0,3)
7:05  (0,2)
5:51
6:27  (0,2)
6:28  (0,1)
6:52  (0,2)
7:32  (0,3)
10:25  (1,0)
10:15  (1,0)
10:40  (1,0)
8:40  (0,7)
8:26  (0,6)
6:47  (0,2)
18:05  (0,4 + bad 10 min)
11:03  (1,0)
8:22  (0,5)
7:51  (0,4)
10:01  (0,9)
8:55  (0,7)
5:46

3:58:18  (gång 10,7 km samt bad 10 minuter)

5 km – 32:36
10 km – 32:45 – 1:05:21
15 km – 33:17 – 1:38:38
20 km – 45:44 – 2:24:22
25 km – 53:01 – 3:17:23
30 km – 40:55 – 3:58:18

47 svar till “Lidingöloppet öppet spår

  1. Oj vad korta inlägg, är det tillåtet på denna blogg”)

  2. Jag blir alldeles lycklig av det löparäventyr Jumper beskriver. Låter underbart. Och nog blev det ett långpass på tre mil igen för Jumper. Precis som jag trott!
    Nästa år ska jag nog testa LL öppet spår, det låter lockande att få äventyra själv utan trängsel.

  3. Tack för rapporten. Ett torrt spår bådar gott. Vi får verkligen hoppas att ön klarar av att hålla sig torr.

  4. Trevligt att läsa lite från jumpers äventyr, kanske satsar han mot Sthlm Marathon -09?

    Kör hårt! 😀

  5. Härligt inspirerande berättelse av Jumper. Tackar för det!

    Det låter ju som en otroligt trevlig tillställning. Bad i mitten av September?! Det är ju anledning nog att komma upp nästa år och springa ”öppet spår”.

  6. Butlern har tillåtit mig att svara alldeles själv:

    Jo, Karin, nog var det tre mil alltid, även om jag gick i en av dem.

    Masse kan jag glädja med att alla prognoser ännu pekar mot torrt och fint Lidingöloppsväder, ungefär som 2005 och 2006 fast inte lika hett. Grattis!

    Stockholm Marathon 2009, undrar Berglund. Ja det måste man väl snart bestämma? Det kostar ju en slant och man vill ju inte slänga den i sjön. Alternativet är ”Stockholm Marathon öppet spår” vid trevlig väderlek.

    Bada kan man göra hela hösten. Benet självt* idkar ju kallbad i badkaret och då är det* ju i vattnet betydligt längre än den minut jag simmade omkring.

    *) Startnummer X, förkortat ”Startnumret” vill tilltalas som ”det” i stället för ”han” eller ”du”. Av misstag blev det neutrum även på dig, Benet.
    Ska inte upprepas.

  7. Åh, det där låter ju alldeles underbart!
    Att jag inte kom på det där själv – öppet spår passar nog egentligen mitt sinne mycket bättre än lördagens tillställning. Som jag just nu är mäkta nervös inför. Mest på grund av att mitt hem kryllar av virus (två sängliggande av tre möjliga). Och sen verkar det ju krävas ett under av logistik för att ta sig till starten i tid… Huvva!

  8. Ja i mitt fall var det varken virus (peppar peppar) eller logistikproblem som avskräckte från start i det riktiga loppet, utan priset för direktanmälan.

    Om det är så att den ene sjuklingen har smittat den andre, bör du alltså redan ha mött virusets första attack och klarat dig. Är det så?

    Logistiken bör inte vara något problem förutsatt att man kan ta sig till Stockholm. Bil eller tåg? Tunnelbanan från Centralen tar tio minuter och direktbussarna från Ropsten går i skytteltrafik. Jag ska också till ön utifrån vischan, men räknar inte med några problem.

  9. Jumper har på annat ställe antytt att det, om jag förstått rätt, döljer sig nörderi av högsta klass bakom denna så trevligt återgivna runda. Eftersom jag ju är uttalat intresserad av allt bortom kilometertider och distanser undrar jag om butlern möjligen redan ha börjat fila på de tekniska förutsättningarna för att kunna meddela vad jumper egentligen noterade för framtida strategiskt bruk?

  10. Jumper har byggt en stor modell av Lidingö i papier maché, som tar upp hela rummet här. Han har satt dit varenda träd och varenda sten och målat bergen gråa. Sen spelar han champagnegaloppen på grammofonen och rullar en liten röd stenkula, som han har målat skägg på, längs hela banan och tar tid. Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha!!

  11. Snitsaren säger att på denna blogg är det bara han som är nörd. Jumpers olika Lidingöäventyr inträffade efter hans tid på idrottsbanan, så dem vet han inget om, men om jumper har någon bekännelse att avge, finns det plats i kommentatorsfältet.

    Tildo ansvarar själv för sina upptåg.

  12. Lidingöloppsbanan i fint väder och utan tävlingsmoment är ju en fantastisk runda. Ska definitivt tänka över det där med bad nästa gång det inträffar…inte på lördag dock om jag inte ligger extremt långt före min gissade tid. Fast bad kanske hjälper mot kramp??

  13. Med lite träning går det nog att pressa min badtid till 5 minuter. Bryggan ligger som sagt nästan intill spåret. Fast på lördag är det kanske bäst att ha badbyxor?

  14. Nja, Fredrika, i lördags noterades inte mycket av värde. Nördtiden på Lidingö ligger längre tillbaka, annars skulle jag inte våga berätta. Men javisst, varför är det bara din blogg som ska överösas av mina mastodontkommentarer? Snitsaren och butlern ska också få så de tiger.

    Vem är förresten Tildo?

  15. Jag hoppas sannerligen att jag besegrat virusen i fråga – men helt säker är jag inte. Magen börjar protestera mot den höga dosen c-vitamin och röd solhatt.

    Tyvärr måste jag ha med mig en bil – och supporterklubben. Varav den ena är 4 år… Lutar åt att jag blir avsläppt i Ropsten. Sen dräller resten över till ön lagom in i tid för målgång. Hur lång tid tar bussen från Ropsten till vallen?

  16. Det ska väl gå på nån kvart- tjugo minuter även i trängsel. Tänk också på att promenaden till starten på Koltorps gärde sen tar minst 20 minuter från nummerlappshämtningen och mässan på Lidingövallen.

    Ska du ha röd solhatt på dig när du springer också? Annars vad? Det är dags att förbereda mitt nästa uppdrag på ön. Påhejningen. Ser du fortfarande ut ungefär som under Stockholmshalvan förra året?

  17. Nå, jumper, blir det nån nördbekännelse eller står du över till nästa AN-möte?

  18. Hej, jag heter jumper och jag är löparnörd!

    Det där Lidingönörderiet ligger fyra år tillbaka i tiden, även om jag skördat frukterna av det många gånger sedan dess, så även i lördags.

    Året var 2004. En annan löpare, låt oss kalla honom Startnummer X, hade sprungit Lidingöloppet för andra gången, medan jag redan hade hunnit avverka ”Vallentuna Lidingölopp”, en tremil i motionsspåret, fyra gånger. Detta var innan startnumrets löparkarriär tog fart och mitt femte försök på sträckan matchade hans tid väl, även om banan hemma inte kunde jämföras med den riktiga. Jag hade dock blivit besatt av Lidingöloppet både som konkret händelse och som idé och innan jag anmälde mig till nästa års lopp, gjorde jag noggranna undersökningar av vad som väntade. Jag gick hela banan åtminstone två gånger och stegade upp varje parti och noterade backarnas lutning enligt en egen skala. Hemma ritade jag med hjälp av dessa anteckningar en höjdprofilkarta i skala 1:20 000. I stort sett varenda liten knixbacke kom då med och särskilt svåra nedförsstup markerades. På den tiden var jag en jävel på att springa utför, medan uppförsbackarna sög musten ur mig och med hänsyn härtill utarbetade jag en strategi för att optimera mitt kommande lopp. För att testa min idé provsprang också banans olika partier i omgångar. I loppet ett år senare ändrade jag min plan på några punkter, eftersom jag blivit en bättre löpare och bland annat i början av september sprungit de första 20 kilometerna på 1:54 (!!), men i huvudsak följde jag min strategi. Då hade jag också för övrigt på försommaren hunnit avverka Vallentuna Maraton, ett annat projekt i svår nördklass.

    Det enda konkreta beviset för mina äventyr hösten 2004, är det A4-papper, där jag ritat banans höjdprofil med alla backar och stup. Den mesta kunskapen finns inne i mitt huvud, där jag kan se så gott som hela banan om jag blundar. Alla slags frågor om denna eller annat relaterat besvaras i mån av intresse.

  19. Vi tackar jumper för den berättelsen. Är det någon mer som vill lätta sitt hjärta? Fredrika?

  20. Pingback: Överdos indata « blogg@bureborn

  21. Lätta sig var ordet, jag tror jag att jag just kissade på mig av skratt över Tildos beskrivning av papier machébanan. Ber därför om att få återkomma!

  22. Titta så fint, nu liknar ju bloggen vilken ambitiös löparblogg som helst! Bra att Butlern förbjudit alla keffa ryska inlägg. Dessutom har ju Startnummer X haft vettet att knipa.

  23. Ja, tills för en halvtimme sen, då det tydligen trängde på igen (för att fortsätta metaforiken i tidigare kommentarer). När startnumret ändå är här, kanske han också har någon nördbekännelse att göra (utöver barndomshistorien om de märkliga kul- och tändstickssnurrorna, som tydligen verkligen funnits).

  24. Löparnörderi kan verkligen nå strålande och roande höga höjder! Plötsligt känner jag mig fullständigt ”normal”. Att ställa klockan på 5:14 för att hinna med en morgonjogg känns alldeles, alldeles svensson.

    Vissa gör grundläggande research – jösses ligger bilder från förra årets halvmara och skräpar nånstans? Säkert kommer jag att se likadan ut på lördag. Bra längden på tajtsben och tröjärmar som lär skilja. Solhatten står jag nog över…

  25. Jag noterar i påhejarmanualen: S B: Svart klädsel av okänd längd. Någon form av band (eventuellt en rullad skaf) runt huvudet.

  26. Jag sprang 6 km i Hellas igår. Och badade.

  27. Härligt Berra! Ensam eller i sällskap? Med badkläder i ryggsäck?

    Själv ska jag ut på en softjogg i solskenet idag. Tyvärr har vi inga sjöar inom löpavstånd här i V-tuna.

  28. Jo, det blev tåg till Täby Kyrkby och därifrån en 9,9 kilometers tur hem över Fågelsången och Fisknäbben. Tid 1:02:30 med en puls vid hemkomsten på uppåt 150. Alldeles för fort för farbror Maffe med andra ord. P/S (påhejerskan/sköterskan) är nu på kvällen ute på en egen tur i skymningen. Butlern gör omelett, som väntar på oss sen. Tildo är ute och plockar flugsvamp till sig.

    En förhållandevis skaplig beskrivning av Lidingöloppsbanan ger Lorenzo Nesi här:
    http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=814632

  29. När man avverkat mörka skogens bergodalbana på Lidingöloppet mellan 16,5 och 19,5 km och klättrat färdigt, når man högst upp en plan asfaltväg, som man springer ett par hundra meter på med utsikt över Askrikefjärden. På denna väg (se nedan) kan man om man har tur få se jumper stå i sin stora röda påhejarjacka. Över jackan syns ett huvud med grått yvigt hår, grått skägg och tättsittande ögon. Mannen är i hela sin längd 188 cm och väger 71 kg. Väck honom om han står och sover, så kanske han hejar.

    Man riskerar att stöta på honom även annorstädes, men detta kommer att vara hans huvudsakliga påhejarplats:

    http://www.jogg.se/?sida=map&id=137654

  30. Jumpers påhejarlista:

    Startgrupp 3:
    Startnummer X: Uppsala LK’s vitröda tröja, möjligen keps.
    Masse: Svart linnéatröja. Tydlig.
    Nix: Svart linnéatröja, möjligen keps.

    Startgrupp 4:
    Johan: Helsvart, möjligen även svarta glasögon, ropar alltid jumpers korta förnamn.

    Startgrupp 9:
    Bureborn: Svart dräkt, pann- eller hårband av okänt slag.

    Överkurs:

    Startgrupp 2:
    Nbatha: ”Spinkig och med mord i blicken”

    Jumper är angelägen att inte göra en lika slät figur som under Stockholmshalvan, varför rättelser och kompletteringar välkomnas.

  31. Jumper kanske minglar vid startområdet för att få en bättre uppfattning om hur löparna ser ut i verkligheten? Han borde sedan lätt hinna till Jaktstigen via Kyrkviken och sedan till målet. Ingen keps, möjligen Nerimössa och bomullshandskar.

  32. Att mingla vid Lidingövallen, Startområdet och däremellan ingår i planen. Att hinna till målet innan startnumret når detta, är mer tveksamt med tanke på numrets löpform och påhejarambitionerna ovan. Nerimössa? Menar han möjligen Nesi?

  33. Ja just det, Nesimössa heter det ju.

  34. Startnumret är tydligen inte intresserat av att delta i startgruppskollegan Masses kombinerade Lidingö-Berlin-tidgissningstävling med en brödrostinskription som pris? Kanske skulle ett ärligt svar låta för kaxigt? Kanske identifierar han sig med forna tiders tysta, kärva löpare? Kanske svarar han: ”Spring själv gubbdjävel” ?

    (En googling på det sista yttrandet (med den stavningen och citattecken) hamnar för övrigt, som så mycket annat, i snitsarens gömmor)

  35. Med sälsis ja. Heja heja till helgen.

  36. Jag är rörd och glad över Jumerps ambition att heja även på lilla jag, som kommer att befinna mig långt bakom övriga i påhejarlistan. Lovar att jag ska hålla utkik efter den röda jackan på angiven plats.

    Om vädret blir varmt kan det tänkas att min svarta tröja byts mot en röd. Men ”hårbandet” – en nusnäsduk i svart/gult/rött lär sitta på skallen. Och så två pippilotter i bak – det burriga håret har växt en aning sen förra årets halvmara.

    Sen hoppas jag förstås hitta Jumper – och andra bloggisar – vid mingling. Att byta ett ord eller två vore supertrevligt!

  37. Det finns ju olika tabeller för vad man förväntas springa på för tid om man sprungit på andra tider i andra lopp. Vissa säger 2xUrsvik Xtreme= LL30. För startnumret blir det då 2:26. Detta stämmer med Studenternas tabell som säger 1:30 på halvmara blir 2:26 på LL. Där någonstans borde han alltså hamna om betingelserna är optimala.

  38. ”… även på lilla jag”?

    Eftersom de andra (utom N’batha) har setts till leda under många lopp, kommer bureborn att ha högsta prioritet som påhejningsobjekt och attraktion i övrigt. Att hon av tidsskäl måste bortprioriteras i början av loppet (till exempel vid kyrkviken) kompenseras av att hon kan följas i lugn och in till det bittra slutet. Och om hon har ögonen öppna kan hon också få syn på jumpers röda (enligt en del ganska fula) jacka i vimlet före loppet och slänga ett glåpord till honom.

    Startnumrets optimala tid är inte mer optimistisk än andra gissares. Ska det tolkas som en officiell gissning? I så fall är denna bloggs läsare lagliga vittnen (om startnumret nu inte själv besöker tävlingsledarens blogg).

  39. Påhejarlista (in order of appearance):

    tävlings-nörden – röd Högbytröja
    N’batha M’bwele – Svart FunBeattröja
    Dagispappan – möjligen vi tröja
    Startnummer X – Uppsala LK-tröja
    Nix – Linnéatröja
    Masse – Linnéatröja
    Johan – Svart
    bureborn – Svart eller röd tröja, nusnäsduk

  40. Vi önskar Jumper lycka till att hitta bland alla svarta tröjor, det finns ju bara några tusen som uppträder svartklätt! Startnu har inte bestämt vilken tröjfärg han ska ha under ULK linnet, detta kan ge ju ge nya och oväntade färgkombinationer, men det blir nog ingen Nesimössa och inga bomullsvantar. Det verkar ju bli mulet men ganska varmt=idealiskt för idealtider. Det blir nog några tusen som får silvermedalj!

  41. Förhoppningsvis finns det dock bara en långsmal. gråskäggyvig påhejare i stor röd jacka på det 200 meter långa partiet av Jaktstigen. Lycka till själv. Nu ska jumper ut och springa med påsköjterskan, som har ledig fredag idag. Följaktligen jobbar hon i morgon och kan alltså inte hjälpa till att heja fram allas vårt startnummer.

  42. Fast det går bra att hålla tummarna ändå! Ska se om det går att få syn på en rödklädd person med ett BMI på 20 (utan jacka).

  43. Här hålls alla 12 tummarna!

    Dagens löppass blev för övrigt en sällskapsjogg i maffetempo 16,3 km från Arninge och hem. När sällskapet vilade sprang jumper några extra slingor, varför han avverkade 17,7 km på tiden 2:07:00. Pulsen var dock så hög som 135-140. Maffetone får nog vara nöjd med det ändå.

  44. Pingback: maxochnisse.se » Jumpers föregångare

Lämna en kommentar