När ovanstående bild tidigare publicerades på denna blogg, påpekade någon i en kommentar att den havererade bilen ser ut att sväva, och någon annan föreslog att den drabbats av värmeslag och till följd därav är på väg att lämna jordelivet. Andra har velat se konstverket som en civilisationskritisk dystopi eller möjligen en självbiografisk bekännelse, där bilen på väg bort mot en hägrande ensamhet har fått motorstopp och övergivits, en bild av svikna drömmar och konstnärligt för att inte säga mänskligt förfall. Målningen utfördes i maj 1979 och har senare givits katalognummer 59 samt titeln ”Torr maj (rost)”, vilken också berättar hur verket bör tolkas, ty månaden maj betyder inte bara lövsprickning, blommande häggar och tornseglare högt på himlen, utan för denne konstnär också dallrande hetta, dammiga grusvägar och tjock, disig luft vid horisonten. Maj är en tid för ensamma vandringar i gassande sol, och denna månad för trettiofyra år sedan företog konstnären många sådana, om än inte alltid längs så långa och raka vägar bort mot horosonten, som vi återfinner i det halvdussin målningar han utförde i ämnet. Förutom den vandrande betraktaren saknas mänskligt liv i dessa bilder, men någon gång har de kompletterats med rekvisita, vars huvudsakliga uppgift varit att kasta sin skugga på marken så som bilen ovan. Fastän denna är centralt dominerande i konstverket, var den ingalunda viktig för att gestalta konstnärens idé, men då han just hade fått beställning på en skrotbil av sin fyraårige son (vars lekkamrats far, en konstnär av helt annat slag, målat sådana), fann han att rostig plåt passade bra i sammanhanget, varpå han slående två flugor i en smäll ställde upp sitt staffli framför en förfallen Mercedes på en parkeringsplats. Den rostiga bilen är således målad efter modell men därefter insmugen i det fiktiva landskap som sammanfattar konstnärens känsla av ”torr maj”. Huruvida gossen blev nöjd med sin beställning eller inte, förtäljer inte denna korta historia.
Senaste kommentarer
- snitsaren om Rödtovan
- Ronny Medin om Rödtovan
- snitsaren om Vid en väg på en sten
- Gunnel Ryden om Vid en väg på en sten
- snitsaren om Rödtovan
- CJ om Rödtovan
- snitsaren om Vid en väg på en sten
- Erik om Vid en väg på en sten
- snitsaren om Snitsarens morgon
- snitsaren om Vid en väg på en sten
- Ann-Kristin Eriksson om Vid en väg på en sten
- snitsaren om Kulturhistoria
- snitsaren om Kulturhistoria
- Sören Gunnarsson om Kulturhistoria
- DN-Galan 1971 – Stockholm Games – Internationell friidrott … | abandowest om Renässans?
-
Senaste inläggen
Arkiv
- maj 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- mars 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augusti 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- mars 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augusti 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- mars 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augusti 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- mars 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augusti 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- mars 2008
- februari 2008
Blogroll
- 42195
- Asfaltsjokerns leende
- Benen på ryggen
- Benets träningsdagbok
- Berglund bloggar
- Blogg@Bureborn
- Framåtrörelsen
- Jumpers framfart
- Katalog
- Max&Nisse
- N’batha M’bwele
- Nordskav
- Ordskav
- PaljettenQ
- Peter Englunds blogg
- Quod Erat Demonstrandum
- Roffes träningsblogg
- Runners high and the lowest low
- Running for fun and profit
- Skvitter
- tävlings-nörden
- Ultraschmultra
- Veckans i-landsproblem
- WordPress.com
- WordPress.org
Länkar
Meta
Fantastisk historia bakom en fin målning! Nog tycker jag att bilen ser ut att sväva och vilja flyga ut ut målningen på äventyr!
Tack! Då är ni nu tre som tycker att bilen inte står stadigt på marken så som konstnären försökt få den att göra. Man får tänka sig att den har två eller tre hjul kvar som inte syns, men möjligen har avståndet till skuggan tagits till i överkant. En övergiven domkraft är en annan tänkbar förklaring för undvikande av övernaturliga sådana. Om bilen undermedvetet symboliserar konstnären eller snitsaren (dvs mig) är jag dock beredd att ta till mig Karins sympatiska tolkning.
Maj? Hur jag än tittar på den vackra målningen kan jag omöjligt läsa in maj. Ser inte annat än mitten av augusti. Och en stackars bil som förtvivlat försöker lyfta ett däck i taget från den stekheta vägen.
Ja, varje sommarmånad kan bjuda på sådana torra majvägar bort mot en tjock, disig horisont, på samma sätt som varje sommarmånad kan upplevas redan i maj, men vilka föreställningar som naglas fast i vårt medvetande bestäms av tillfälligheter. Kanske har denne konstnär upplevt detta väder allra först eller starkast någon dag i maj. Augusti förknippar han på samma sätt med mörka nätter, syrsors gnidande och fullmåne. De enda titlar som talar om månaden augusti i hans verkförteckning är Nr 15, ”Augusti 71 (Källan)” och nr 50, ”Värmeböljan augusti 75 (Munch)”:
http://neymark.wordpress.com/Nr-15/
http://neymark.wordpress.com/nr-50/
Det kan tilläggas att bibliotekarien här också tycker att bilden mer liknar augusti. Hon påminner om en vandring på Östgötaslätten utanför Linköping en sensommardag för ett trettiotal år sen.
Jag tror det är en resa till Gotland som ger mig en så stark känsla av augusti. Det och den gula lite torra tonen på gräset.
Kanske är det gula tänkt som fjolårsgräs? Konstnären minns inte hur han tänkte eller kände.
När det gäller nästa månad, juni, som vi kanske får anledning att återkomma till, är vi nog överens om de ljusa skugglösa nätterna, när tiden har stannat men statyer och trädgårdsmöbler blir levande. Sittande flickor i blålila klänningar, är däremot möjligen konstnärens eget påhitt.