Korsord

Bilden här ovan utgör den vänstra halvan av ett bildkorsord jag förfärdigade för tretton år sedan till den då sextioårige jubilar som skymtar längst bak i myllret av människor och pratbubblor. Korsordet konstruerades enligt samma mönster som Dagens Nyheters lördagskryss, där en stor tecknad bild ger ledtrådar till ett större antal vågräta lösningsord, i ovanstående fall ”rött, skri, Linköpingsprofil, avråder, systrarnas, annuellt, niger, begapande, He, åror, lärarnödutrop, petig, vargkonsert, tå och sextioåring”, vilka tillsammans med ett fåtal lösa bokstäver ur bilden ger ett långt ord lodrätt invid denna, i vårt fall ”Roslagsbanehållplats”. Av övriga lösningar utanför bilden noterar jag ”aprilvädersanomali” till nyckeln ”stabilitet” och ”ekofantasten” som svar på vem som ”ropar var han går i skogar berg och dalar”. För att klura ut ordet ”Örkelljungaskytt” bör man känna till den gamla sången om sagda orts skyttepaviljong, och ”anemibrist” är måhända också långsökt som lösning till nyckeln ”har väl fullblod”, liksom ”skoskavsår” till ”får man många under sådana”, där stavningen i någon av tolkningarna möjligen kan diskuteras. I huvudsak tycks jag ha undvikit lösningar som krävt uppslagsbok för att i stället anpassa nycklarna till mottagarens kunskaper, och liksom andra tidigare alster riktade till personer i min närhet, däribland för mycket länge sen min blivande sköterska, är korsordet fullt av anspelningar på våra gemensamma erfarenheter. För att detta inlägg inte ska framstå som alltför privat och läsarna inte ska känna sig exkluderade ur den småkluriga gemenskapen, erbjuds de som avslutning att fundera på korsordsnyckeln ”hörs glad banvakt på sådan”.

7 responses to “Korsord

  1. Har inte DN. Har aldrig begripit mig på deras lördagskryss. Så jag fattar faktiskt inte ett jota. Men teckningen är fin.

  2. Låt mig gissa att du menar att du inte finner DN’s lördagskryss (och texten ovan?) intressant, ty något problem att begripa hur det är konstruerat finns knappast även om jag är aldrig så dålig på att förklara dess enkelhet. Detta slags kryss skiljer sig inte från andra kryss mer än i fråga om bildens storlek och de många lösningsord som hämtas ur den och skrivs vårätt under varandra från bilden ut till höger i det vanliga rutsystemet som är ett vanligt kryss med vanliga nycklar. Om jag ska envisas, så tror jag att du hittar samtliga uppräknade ord till och med ”sextioåring” i bilden utom ordet ”rött” som inte syns på den svartvita kopian. Att den firade sextioåringen bor i Linköping kan du kanske inte heller veta. Jag tycker att jag har illustrerat orden på ett fiffigt sätt som en del av helheten med hjälp av alla pratbubblor. Det långa lodräta ordet intill bilden, ”roslagsbanehållplats”, bildat av begynnelsebokstäverna till de nämnda vågräta orden (utom ”begapande” och ”vargkonsert” som börjar en ruta in i bilden (syns) och följaktligen bidrar med sin andra bokstav) med utfyllnad av bokstäverna O G B L L (som också hittas integrerade i bilden)), representeras av ordet ”Mörby” på vägskylten.

    RÖTT
    O
    SKRI
    LINKÖPINGSPROFIL
    AVRÅDER
    G
    SYSTRARNAS
    B
    ANNUELLT
    NIGER
    BEGAPANDE
    HE
    ÅROR
    L
    LÄRARNÖDUTROP
    PETIG
    L
    VARGKONSERT

    SEXTIOÅRING

    De övriga i texten återgivna nycklarna är vanliga korsordsnycklar i kryssets högra halva, och vad slutligen gäller den gåta som lämnats åt läsarna, är det möjligt att det sökta ordets ena betydelse inte är bekant för en del yngre läsare?

  3. Vet inte om jag tycker DN:s korsord är ointressant, efersom jag aldrig etstat ngn. Men eftersom jag uppenbarligenär en trögtänkt liten människa så kan de nog vara för kluriga för mig. Bara en sån sak som att jag inte visste att det i kordord finns ngt som heter nycklar avslöjar min okunnighet. SvD:s simpla variant på kulturdelens baksida brukar jag dock ge mig på ibland. Och de i tidningen Bamse.

  4. Envisa unge !!
    …som tvingar mig att leta upp ett Svenskt Dagblad (ja sådana finns ibland i huset) och lösa krysset där (15/8) och jämföra med ett av DN’s lördagskryss. Bortsett från att man inte genast vet vad i DN-kryssets stora bild som ska skrivas var, finner jag kryssen jämförbara i svårighet. Inget av dem försöker luras utan den första tanken visar sig oftast riktig, vilket är tråkigt. Uppslagsbok behövs inte heller, vilket däremot är ett plus. Detta till skillnad mot DN’s söndagskryss, som anses svårt och som jag undviker för att inte bli sittande hela dan. Jag löser överhuvudtaget inga korsord längre utom någon enstaka gång DN’s dubbelkryss med diktcitat. Det ska också sägas att det egna korsord inlägget handlar om, gjordes svårare än DN-förlagorna med tanke på att mottagaren var (och är) inbiten korsordslösare.

    Nu är det dock slut med roliga timmen (som visst inte var så rolig) här och denna blogg återgår till det trista allvaret. Nästa inlägg som ännu inte är skrivet lär heta ”Livets mening”. (!!).

    (Frågan i slutet av inlägget står dock kvar i väntan på svar. Vem vet, kanske dyker det upp någon läsare som är road av snitsarens lek).. .

  5. Jösses vilka kopiösa mängder stavfel jag lyckades få till i föregående kommentar! Du, om ingen lyckas knäcka frågan så måste du avslöja svaret! Det kliar.

  6. Ja, det kliar ibland i fingrarna att rätta felskrivningar, men jag gör det inte utan tillåtelse.

    Lösningen till nyckeln ”Hörs glad banvakt på sådan” är inte särskilt rolig på något sätt utan är bara en i högen. Egentligen borde det stått ”hördes” eftersom det är oklart om det längre finns banvakter. Lösningsordets dubbla betydelse används för övrigt av Edvard Persson i en sång (hittas inte på youtube) i filmen ”Stinsen på Lyckås”, där han just ”hörs på sådan”. Sex bokstäver.

  7. ”Tralla” är ett annat ord för dressin och mycket riktigt satt Edvard Persson på en sådan i stinsvisan i ”Stinsen på Lyckås”, där texten lyder:

    Det var en gång en bagare som tog sig fram med bak…

    Refräng/omkväde: Än att tralla att trall att tralla sig fram (andra gången: Är att tralla och tralla och … / tredje gången: Tar jag trallan och trallar och trallar mig fram )

Kommentera

