Konsten att se 2

 

  

I början av Karl Ove Knausgårds drygt 3000 sidor långa roman ”Min Kamp” ser huvudpersonen som barn, hur ett ansikte tydligt avtecknar sig mot vattenytan, när teven visar bilder från olyckan med oljeplattformen ”Alexander Kielland”. Den lille Karl Ove blir naturligtvis inte trodd av fadern, när han ivrigt springer ut i trädgården för att berätta om sin syn, utan förmanas i stället för att ha sprungit, vilket av oklar anledning är förbjudet att göra i onödan.

Jag minns att min åttioårige sängliggande morfar någon gång klagade när jag och en kamrat sprang fram och tillbaka i en ungefär sex meter lång korridor utanför hans sjukrum hemma. Vi tävlade med tidtagarur och vände med ljudliga dunsar i korridorens ändar, vilket bör ha varit enerverande i längden. I övrigt tilläts jag att springa som liten och påstås också ha gjort så i rikt mått. Dessemellan var jag ett stillsamt och tankfullt barn med öronen på skaft och ögonen ständigt på spel, men till skillnad från vår norske vän ovan behöll jag mina erfarenheter för mig själv, varför dessa i brist på bekräftelse och förklaring höll mig flitigt sysselsatt. Troligen misstrodde jag såväl min egen förmåga att beskriva mina upplevelser som omgivningens förmåga att förstå eller ens intressera sig för dem, och så vitt jag idag kan erinra mig, var de inte heller mycket att besvära andra med.  

Ett torftigt men gåtfullt minne av detta slag härrör från en valborgsmässoafton i min tidiga barndom, och medan minnet av själva upplevelsen är mycket oklart, har de funderingar, som minnet med tiden givit upphov till, blivit minnets kärna. Jag stod och tittade in i den stora elden, när jag genom och bakom denna såg ett grått elskåp (!), som jag kände igen från gatan hemmavid, en kilometer därifrån. Låt vara att uppenbarelsen inte var något att grunda en religion på, men för mig förblev den optiska gåtan olöst och det skulle dröja många år innan jag insåg, att jag omöjligen kunnat se så långt genom berg och skog, hur magisk elden än varit. En trolig förklaring till denna i ett sextioårigt perspektiv lite fåniga syn är, att jag ett kort ögonblick varit på väg att somna och då sett en eidetisk eller åtminstone hypnagogisk bild. Sådana till hälften drömda bilder kan jag ännu förundras över strax före insomnandet på kvällen, men i tidig barndom tolkades de säkert som verklighet. En del konstnärer och författare påstås ha inspirerats i detta tillstånd mellan vakenhet och sömn, men någon sådan hypnagogisk skaparimpuls kan jag inte påminna mig för egen del, utom möjligen till detta blogginlägg.

3 svar till “Konsten att se 2

  1. Det kan tilläggas att oljeplattformen, som gick under med 123 människor 1980, var uppkallad efter den norske 1800-talsförfattaren Alexander Lange Kielland. Han skrev bland mycket annat romanen ”Gift”, som för övrigt nämnde Knausgård låter barnen läsa, när han i sin roman arbetar ett år som lärare i Nordnorge. Barnen finner dock språket alltför ålderdomligt.

  2. Hypnogogiska hallucinationer. Nu har jag lärt mig ngt nytt igen. Och att de ha kusiner också: hypnopompa. Själv har jag aldrig upplevt några visuella sådana, vad jag vet. Men jag brukar känna att jag faller ur sängen just när jag somnar, vilket ju också är en hallucination.

  3. När jag läser om olika former av hypnagoga hallucinationer, inser jag att de bilder som ibland dyker upp bakom mina slutna ögolock är ganska torftiga. Spöken i rummet har jag aldrig sett, och jag har inte heller några kroppsliga känslor av att själv glida omkring eller sväva. Jag ser bara intetsägande bilder av landskap och människor, ett slags otydliga, oftast svartvita korta filmsekvenser, som är intressanta bara för att de är oförutsägbara. Jag är fullt medveten och kan också ligga och berätta om vad jag ser. Ditt beskrivna plötsliga ramlande vid insomnandet upplever jag dock ibland men då har jag nästan somnat (och vaknar till med ett väldigt ryck, i bästa fall utan att stöta till något eller någon).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s