Kirje Savosta

Till redaktionen för snitsarens blogg kommer dagligen något hundratal brev från hela världen. Mest handlar det om beundrarpost med önskemål om snitsarens porträtt och autograf men emellanåt efterfrågas även hans åsikter och goda råd i olika frågor. Eftersom snitsaren emellertid anser sig säga vad han behöver säga i sin blogg, arkiverar han breven obesvarade och sällan ägnar han denna ensidiga korrespondens mer än en förströdd suck. I morse blev han dock rörd till tårar, när han på sitt bord bland pockande brev från okända lycksökare fann en darrig handskriven hälsning från en gammal vän.

 

 

Gott nytt år alla i snitsarbo. Hur mår ni. Jag mår bra. Jag bor i Finland nu. I ett litet hus som heter pirtti. Jag trivs bra i det och det går ingen nöd. Här i Finland är det mycket snö nu och på sjön här utanför är det tjockt av is. Jag har fått låna skidor av en vän som heter Ismo som har inget vänster ben som de har kapat av för länge sedan. Då behöver han inga skidor. Han har bott i Sverige också. Han kände snitsaren som han kallade för långe lappik. Annars har han nästan glömt bort att tala svenska precis som jag också snart. Jag kan inte heller finska. Jag talar engelska med alla som kan engelska. Här bor många ryssar på sommaren men inte på vintern. Dom är klädd i tulub. Jag har också blivit vän med en dam som heter Marja. Det betyder bär och då kallar jag henne för Berry på engelska som skoj. Hon kallar mig för Putte. Hon kan inte säga b som det är i Butlern. Vi brukade bada tillsammans på hösten i sjön som heter Saimaa. Men vi är ju inte fästfolk som ni tror utan bara som vänner. På julen var jag och Ismo och Marja inne till Puumala och åt på konditori. Ismo bjöd oss. Det var roligt. Jag har inga pengar så det är tur att Ismo och Marja har pengar. Om snitsaren kunde skicka lite pengar skulle vara bra. så kunde jag bjuda tillbaka åt Ismo och Marja. Ibland säger de något på finska och tittar på mig och skrattar. Jag blir lite ledsen då. Det skulle vara bra att ha någon att prata med. Kanske Tildo kunde komma och hälsa på mig och ta med lite pengar. Jag har bara ätit bär hela tiden när jag har bott här men nu är det tjock snö. Det är svårt att skrapa fram bär utan att de går sönder. Marja fiskar och jagar men jag och Ismo äter inte fisk och djur. Marja har hjälpt att laga huset där jag bor. Pirtti heter det. Jag kokade sylt och gav till Marja till tack. Hon kan inte koka så det hjälper jag med. Ismo skriver dikter som han ger till tidningen. När han får pengar bjuder han på god soppa och så gott bröd. Jag kunde också baka finskt bröd om jag hade mjöl. Snitsaren kunde kanske skicka pengar till mjöl. Och till socker till sylt. Det växer många slags svampar i Finland men jag kan inga svampar. Inte Marja och Ismo heller. På hösten plockade vi en hel säck svampar och åkte till Puumala till en man där som kan svampar. Han sa att det var giftigt. Det var tråkigt med så mycket besvär. Jag tänkte att snitsaren kunde skicka med Tildo en svampbok. Jag saknar snitsarens sköterska som var så vänlig mot mig och berömde när jag lagade mat. Hon kunde kanske följa med Tildo och hälsa på mig. Hon kunde lära mig svampar som hon kan. På våren ska Ismo och jag fara med tåg till Ryssland. Det ska bli roligt. Många hälningar från Butlern.

                                                                                  ¤

33 responses to “Kirje Savosta

  1. Ett livstecken från världens bästa Butler. Det har var sannerligen goda nyheter.
    Dock oroar jag mig något för hans bristfälliga diet. Måtte snitsaren lyssna till hans vädjan…

  2. Jag noterar (men avstår försiktigtvis från att tycka något om) det korrekta genusperspektivet i Butlerns brev. Marja fiskar, jagar och snickrar men kan inte koka medan det omvända gäller för Butlern själv. Om nu Tildo med vacklande könsidentitet dessutom åker dit, bör alla bli nöjda. Bevars.

  3. Snitsaren funderar på om han verkligen vågar skicka med Tildo ett kuvert med pengar. Vad tror läsarna?

  4. Läste på löpsedlarna att ”Familj hade slavar i garderoben”. Kanske det i Finland kommer stå: ”Marja hade Butler i pörtet”. Annars låter brevet som handlingen i en film av Aki Kaurismäki. När kommer den på biograferna? Vi är trötta på alla Snabba Cash Som Hatar Kvinnor! Usch!

  5. Kanske Startnummer X, som lär ha ett förflutet som filmregissör, vill ta sig an uppgiften?

  6. Skicka genast över sköterskan, Tildo är inte att lita på. Och säg åt henne att genast släpa hem Butlern i örat. I den där misären kan han inte stanna!
    Om inte Startnumret åker dit och gör en dokumentär in situ. Då kan Butlern bli stjärna och få en egen artistbuss.

  7. Snitsaren undrar om inte bureborn vill åka till Puumala med lite pengar och mat. Men då får hon klä sig ordentligt ty det är kallt därborta och snitsaren är inte säker på att Butlern har vett att elda i sitt pörte.

  8. Så himla typiskt att det alltid är en tjej som ska göra allting. Och alltid ska det daltas så himla mycket med männen. Snitsaren kan väl åka själv eller skicka jumper och han inte tror att en vuxen man kan ta vara på sig själv.

  9. Startnumret har snarare varit fotograf än regissör. Nu är det så förbålt svårt att få tag på Super 8 film, det finns bara en firma i hela världen som kan framkalla sådan, så det blir nog tyvärr ogörligt.
    Snitsaren kan ju inte ens ta vara på sig själv, varför skulle han annars behöva en sköterska, så han kan ju knappast åka. Och sköterskan har andra, och viktigare, saker att stå i, hur skulle annars biblioteksväsandet och bokcirklandet i Kungl. Huvudstaden fungera? Nä låt Butler stå sitt kast, åker man till Puumala, får man skylla sig själv.

  10. Snitsaren vet sig alldeles bestämt ha blivit regisserad av Startnummer X vid en filminspelning. Trots att det var mer än trettio år sedan kliar myggbetten efter de utdrgna scenerna i helveteskärret fortfarande.

  11. Och vem var det som filmade i så fall?? Hursomhelst, har ju filmens koncept härmats flera gånger, senast i Blair Witch Project.

  12. Startnummer X stod så vitt vi minns för såväl produktion, manus, regi, foto, klippning. Helst hade han väl velat spela de tre rollerna också om det varit tekniskt möjligt, men troligen hade det blivit för dyrt (Jämför Mary Pickfords dubbla roller i ”Little Lord Fauntleroy”, en annan berömd stumfilm).

  13. Vad pågick träsket? Finsk myrfotboll?

  14. Myrfotboll! Hallå där! Bureborn behagar skoja om Mitt Stora Projekt! (Startnumret blir så upprört att han glömmer gömma sig bakom tredje person). Det var en allvarligt syftanede äventyrsfilm och träsket måste helt enkelt passeras med livet som insats. Det är iochförsig sant att myrfotboll kan vara farligt, hälften av deltagarna brukar sjunka ner i ävjan för att aldrig återfinnas.

  15. Jag ser som av en händelse framför mig en annons i dagens Dagens Nyheter:

    ”Super 8 till DVD? Besök vår butik på Valhallavägen 36”

    Från DVD till Youtube och evig berömmelse är steget sedan inte långt för Startnummer X. Snitsarens två mästerverk i genren är däremot för evigt förlorade.

  16. Youtube har för dålig upplösning. Startnumret har redan sålt rättigheterna till Hollywood. Filmen spelas in i 3D (Vadå 3D förresten? 4D är det väl ändå?(3 rumsdimensioner och en tidsdito)). Jumpers roll ska spelas av George Clooney. En Bollywoodversion är också på gång med trevliga dansnummer i träsket.

  17. *gapskrattar* Tack grabbar! Jag skrattade just kaffe över hela tangentbordet. Bästa sättet att börja en fredagmorgon.
    Mallika Sherawat upp till midjan i myrvatten, dansar med myggor och svär på hindi. I 4D. Kanske Jumper kan spela sig själv i den versionen?

  18. Om Startnummer X vill sälja sin konstnärssjäl till Mammon må det vara hans ensak, men Startnummer X’s originalverk (namn?) kommer alltid att förbli oöverträffat, på samma sätt som ingen kan bräcka Victor Sjöströms ”Körkarlen”.

    Här måste dock föreligga ett missförstånd. Någon rollfigur ”jumper” finns inte i Startnumrets film. Däremot spelade snitsaren (och följaktligen även jumper) rollen som expeditionsledaren i filmen.

    Men bureborn! Man gapskrattar inte åt två seriösa manliga konstnärer, när de diskuterar sina mästerverk. De kan bli sårade i sina ömtåliga geniknölar.

  19. Gamle butlern. Men det låter på språket som han regredierat, vad har egentligen hänt? Åldras den stackars mannen i förtid i kylan och skogarna? Eller är det månne svamparna?

  20. Känner inte Butlern, men handstilen ser rejäl ut.

  21. Butlern har gått i den gamla folkskolan och där lärt sig skriva skrivstil på gammalt vis. Dessvärre (eller dessbättre) har han därefter inte skrivit mycket, varför handstilen varken har utvecklats eller degenererat sedan dess. Omdömet ”rejäl” skulle glädja honom.

    Beträffande hans språk noterar snitsaren att han i sin exil redan tappat en del svenska ordvändningar och prepositioner. Så skriver han till exempel ”på hösten” i stället för ”i höstas” eller, som han tvingades skriva hos snitsaren, ”sistlidna höst”. Det enkla, för att inte säga torftiga, språket är troligen Butlerns eget sådant det tar sig ut när han berättar fritt ur hjärtat. Att han inte trivdes med uppgiften att hantera snitsarens omständliga vändningar är förståeligt och snitsaren ångrar all otålighet han visat sin butler. Snitsaren önskar rentav att han själv kunde skriva lika naket och kärnfullt.

  22. Sett i sitt sammanhang är nog ”på hösten” ett elegantare ordval än det sistlidna? Vad handstilen beträffar har jag för mig att salig Skolöversyrelsen en gång försökte ta död på öglor och måsvingar i sin ”normalskrift”. Hur man lyckades fick vi väl aldrig veta eftersom tangentbordet tog över.

    För övrigt är prepositioner lika intressanta som vokaler. Att vara ”på stugan” i norrbotten har inte dugg med alkoholförtäring att göra och själv har jag aldrig varit i Gotland.

  23. Snitsarens erfarenhet är att yngre folk helst textar eller halvtextar när de skriver för hand. Kan det stämma?

    Snitsarens skrivstil (som kan ses i föregående blogginlägg) har med tiden rensats från krusiduller, dock inte av SÖ utan på grund av att han skrivit mycket och fort för hand. En gång såg den nog ut som Butlerns.

    ”I Gotland” (!!) har snitsaren aldrig hört. Öar får bli mycket stora och helst omfatta en hel nation innan snitsaren överväger att överge prepositionen ”på”.

    Å andra sidan minns snitsaren, som vuxit upp i Stocksund, hur Djursholmare kunde säga att de bodde ”på Djursholm”. vilket ansågs snobbigt eftersom Djursholm varken är ö eller halvö.

  24. Snitsaren har förstås rätt. SÖ lyckades avskaffa skrivstilen. Ungdomarna textar. Vad prepositionerna beträffar skulle väl även dessa kunna avskaffas? Om man går gatan eller ligger sängen förstår ju folk ändå vad man sysslar med.

  25. Egentligen kan man slopa verben och substantiven också. Om man går på gatan eller ligger på (eller i) sängen behöver man ju inte tala om det. Det syns ändå.

    (Om man inte talar i telefon eller ropar till någon långt borta förstås)

  26. Nu fick jag något att uppröras över. Är det inte att snöpa en människas skäl när man lär henne texta istället för skrivstil? Handstilen som själens spegel, vart tog den vägen? Om grafologi fortfarande vore en vetenskap skulle samtliga landets unga vuxna bedömas som efterblivna neurotiker eller något sådant.

    Jag har uppriktigt sagt svårt att lita på folk som inte har en mogen och personlig handstil. Ack, de är få, alldeles för få.

  27. Oj! Gullfoten är sträng idag. Låt oss hoppas att Butlerns handstil åtminstone är om inte mogen så åtminstone personlig. Snitsaren och mig bör hon dock kunna lita på i detta avseende. Att den dokumenterat opålitliga Tildo textar med stora bokstäver, antyder kanske giltigheten i hennes krav.

    Finns det förresten inga unga vuxna (dit gullfot egendomligt nog inte räknar sig själv) som vill yttra sig i ämnet.

    Startnummer X spretiga skrivstil är känd från diverse vykort på Snitsarbos kylskåp, men på datorskärmen ser alla kråkfötter likadana ut.

  28. Jag är så gammal att jag har både födelseurkund och skrivstil. Själv räknar jag mig gärna till de unga vuxnas skara, dock misstänker jag att de textande vildingarna som nu breder ut sig i samhället anser att jag är hopplöst medelålders och passé.

    Apropå medelålder så må den vara hög här på bloggen, men jag är nog långtifrån yngst. I övrigt var jag aldrig så gammal som när jag var 25 (någon mer här med liknande erfarenheter?), samma ålder som min egen dotter uppnådde igår. Herreminje.

  29. Frånsett det fåtal som lämnar avtryck bland kommentarerna, har snitsaren ingen uppfattning om vilka som besöker hans blogg.

    När snitsaren var ung, jämförde han sin utveckling med jämnårigas eller yngres när det gällde sådant han fann viktigt, vilket i regel utföll till hans nackdel, det vill säga att tiden tycktes rinna ifrån honom. Senare har han ofta känt sig yngre och mindre färdigformad än sina jämnåriga. Snitsaren säger att han under sin tid som Stockholmssnitsaren tydligen ansåg sig ha gott om tid kvar i livet att slösa med. Nu börjar han ana att det inte finns så många år kvar att vifta på om han ska få något gjort,

  30. Att andra har liknande erfarenheter som en själv är alltid glädjande. I mitt fall såg jag väldigt fram emot att bli 12. Detta är fortfarande min mentala basålder. Ibland fladdrar det iväg. Ett långpass på fastande mage kan tillfälligt få mig att känna mig betydligt äldre.

  31. Spretiga skrivstil??!! Vaba??

  32. Snitsaren säger sig inte önska 12-årsåldern åter. Han vänder hellre siffrorna till 21, en ålder när nya universum öppnade sig och, snitsaren till fullo insåg att livet inte bara bestod av höjdhopp och matematik.

    Snitsaren valde i sin beskrivning av Startnummer X skrivstil mellan orden ”knagglig” och ”spretig”, men tyckte att det senare lät mer heroiskt. Om Startnummer X inte är nöjt, kan vi skanna av något vykort från fjärran land och publicera det för övriga läsares bedömning. Nej! tänkte väl det.

  33. Pingback: Författarintervju 2 | Efteråt hos farbror Steffe

Kommentera

