Joggerskan utmanad

Som om en utbränd butler inte hade nog att göra ändå, har han uppmanats av snitsaren och jumper att fylla i det välbekanta frågeformuläret en tredje gång. Tidigare har Tildo och snitsaren lånat hans tjänster, medan det denna gång är den så kallade joggerskans åsikter, som ska sammanfattas. Enligt expertisen lär hon vara en löpande sammansmältning av sköterskan och påhejerskan, två angenäma uppenbarelser som till vardags förgyller detta i övrigt sällsynt trista hushåll. Svaren på de 27 frågorna har avgivits muntligen på jumpers anmodan, varvid en lomhörd och senil butler har försökt komma ihåg dem efter förmåga. Det är följaktligen inte joggerskans glada röst och pigga ordval ni möter, utan bara en knarrig och minnessvag gubbes darriga anteckningar.

 

1. Vilken typ av löpare är du?

(Efter en serie misstänksamma motfrågor i stil med ”Vadå, finns det olika typer av löpare?”, talar joggerskan länge om sitt joggande och berättelsen formar sig till ett försvarstal för den spontana, prestigelösa löpningen, en aktivitet som uppebarligen handlar om mycket annat än att bara springa. En stackars butler hinner inte anteckna mer än enstaka uttryck som ”frisk luft”, ”höra på fåglarna”, ”plocka blåbär”, ”slå en drill”. Joggerskan tycker uppenbarligen om att följa sin känsla när hon är ute och springer).

2. Hur länge har du löpt?

Drygt fem år till och från. Första gången jag sprang en mil var nog sommaren 2004. Direkt efteråt simmade jag tusen meter. Så det så!

3. Hur mycket löper du per vecka?

På grund av bibliotekets oregelbundna arbetstider och avsaknaden av dusch där, blir det mycket olika. Mellan 15 och 30 km per vecka kanske.

(Jumper tillägger att han dock kommer ihåg veckor med 50 löpta kilometer)

4. Vilket är ditt “feelgood” tempo?

Låååååångsamt. Kanske åtta per kilometer. Eller sju.

(Jumper, som håller en smula koll på joggerskans joggning, svarar att runt sju minuter per kilometer eller strax därunder låter som ett lagom tempo när hon själv får bestämma).

5. Vid vilken ålder började du springa?

Tydligen så smått i 53-årsåldern, det vill säga vid samma ålder som jumper.

6. Vilka andra sporter utövar du regelbundet?

Periodvis har jag ägnat mig åt styrketräning på gym, yoga, pilates, seniorgympa och simning.

7. Vad måste du ha med dig på ett pass?

En vattenflaska, gärna någon av jumpers små som får plats i fickan. Vidare en citrusfrukt som av samma skäl bör vara liten. En pappförpackning med 2,5 dl sojadryck och sugrör är också gott på vintern. SL-kortet har jag alltid med mig och naturligtvis radion. (Här räknar joggerskan upp alla program hon lyssnat på genom åren, allt från ”Mozarttimmen” och ”Kropp och själ” till ”Spanarna” och ”På minuten”).  Däremot har jag aldrig med mig mobiltelefon.

8. Varför springer du?

(En glömsk butler har bara ett vagt minne av uttrycket ”frisk luft” i joggerskans långa svar, men dagen efter, innan hon ger sig av till sitt arbete, förtydligar hon och ber att få bli citerad ordagrant).

För att orka med vardagens vedervärdigheter !!

9. Har du någon gång ljugit för att få springa? Hur löd lögnen?

Ja, på jobbet har jag nog sagt nån gång att jag bara skulle gå och bada, när jag i själva verket också skulle jogga först. Man vill ju inte göra sig märkvärdig.

10. Hur ofta köper du skor? 

Tre par hittills på fem löpta år.  Ett av paren står dessutom ännu oanvända på jobbet i väntan på joggning före, under eller efter arbetstid.

11. Tycker du att jumper är en fånig skäggapa?

Skäggapa, men inte fånig.

(Av någon anledning tycks vi ha fått Tildos lätt manipulerade frågeformulär).

12. Var/hur handlar du utrustningen?

Ett par skor på ”Gå och Löpkliniken” på Långholmsgatan och ett annat par på Löplabbet. En overall i samband med vårrusnummerlappshämtning på PUB. Annars mest second hand.

13. När föredrar du att springa?

(En stackars butler har glömt alla årstider och tider på dygnet, som joggerskan räknar upp, men hans minns att hon utesluter ”mitt på dagen mitt i sommaren”. Till skillnad från jumper tål hon värme dåligt. Hon svarar för övrigt lika mycket på frågan ”var?” som på den egentliga frågan ”när?”. Hon säger sig helst vilja undvika biltrafik och hon enas med jumper om att ett löppass i Stockholm tidigt på morgonen eller sent på kvällen vore spännande).

14. Hur ofta tävlar du?

En gång om året på Vårruset,  ditkommenderad av min chef på jobbet.

15. Vilka distanser?

Vårruset är 5 km.

16. Vilken är favoritdistansen.

Ingen tävlingsdistans !!!

17. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet?

Nej !!

18. Vilken typ av vätska dricker du?

Vatten och på vintern sojadryck med chokladsmak. På vårruset får man sån i gottispåsen,  men alla tror att den är äcklig och ger sin till mig.  Numera köper jag den.

(Jumper tillägger att han har fått smaka nämnda sojadryck under gemensam joggning och funnit den god. Den heter ”Alpro Soya” och är 100 % vegetarisk).

19. Springer du helst i grupp eller ensam?

Jag springer nästan alltid ensam, men får jag sällskap kan det vara roligt någon gång. I höstas sprang jag Hellasfemman och badade i iskyla tillsammans med bland andra jumper.  Annars har han helt rätt i, att jag tror, att han tycker, att vi springer för långsamt, när vi springer ihop. Det gör att jag springer fortare än jag vill. Men det är kanske bra träning. Jumper och jag har joggat i München, Berlin och Malmö,  men joggning i Mariehamn, Helsingfors och Göteborg är jag ensam om. Å andra sidan har jumper, till skillnad från mig, sprungit i Linköping.

20. Hur återställer du dig efter ett långpass?

En kopp kaffe, en ostmacka eller två och gärna en tupplur.

21. Vilken snabbhetsträning föredrar du?

Ingen !

22. Vart blir du oftast skadad?

Min vänstra fot och ett knä kan krångla. För att inte få ont i ryggen tar jag då och då simtag i luften när jag joggar.

(Jumper skrattar och intygar att det sista ser skojigt ut. Under simmandet, som i regel varar i fem eller tio sekunder, ökar joggeskan farten och blir lite andfådd).

23. Vilket lopp drömmer du om att springa?

Inget !!

24. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?

Inget svar.

(Jumper föreslår retsamt ”En ung Gérard Depardieu”, men en omtänksam butler fruktar, att det skulle låta tramsigt, även om joggerskan, vad det yttre beträffar, skulle matcha vilken ung spoling som helst.  Utseende är för övrigt inte allt, vare sig det handlar om löpsällskap eller livet i allmänhet).

25. Vilken idrottsstjärna skulle du vilja springa med?

Inget svar.

(Här föreslår jumper ”Thomas Wassberg”,  som han åtminstone har skägget gemensamt med).

26. I filmen om dig, vem spelar rollen som du?

Eftersom jumper svarat ”Douglas Håge”, får väl jag säga ”Hjördis Pettersson”.

(Yngre läsare kan upplysas om att skådespelarparet ovan spelade Fridolf och Selma i den populära radiofamiljeserien ”Lilla fridolf och jag”  på 1950-talet).

27. Vilka tre löp/träningsbloggare utmanar du?

Jag känner inga bloggare utanför familjen, även om jag har skakat hand med Karin (som för övrigt redan är utmanad (butl.anm.)). Jag får väl ta Butlern då.

(I löparbloggarnas marginaler figurerar ofta andra löpare, betecknade ”frun”, ”karln”, ”min bättre hälft” eller ibland kallade vid förnamn eller initialbokstav. Ett förslag från jumper, att låta joggerskan utmana några av dessa medsystrar och medbröder, förkastades av en förståndig butler,  emedan det kunde ge en bild av dem som ett löparnas B-lag,  som kämpade i en lägre division.  Att inte vilja apa sig i bloggosfären är ju inte detsamma som att vara en sämre löpare).

13 responses to “Joggerskan utmanad

  1. Haha, just för en liten stund sedan tänkte jag alldeles jättemycket på joggerskan – vi satt på röde draken och stirrade rakt in i biblioteket, och tänkte just på henne. Det var full ruljangs där ikväll.

  2. Se, det var ju det jag visste! Joggerskan har en klart mer hälsosam iställening till springandet än många av oss löpare. Plocka blåbär till exempel, det tycker jag definitivt är ett underskattat nöje under löprundor. Jag har gjort det en gång och det var mysigt. Däremot springer jag ifrån kantareller. De smakr inte gott råa och jag har för litet utrymme i den enda fickan. Men kanske skulle där rymmas en plastpåse?
    Ja, jag vet att svampar ska plockas i korg, men det är en obekväm huvudbonad.

  3. Full ruljangs på bibblan? Berätta mer! Läsecirkel kallas det visst officiellt….

    Kantareller har jag sett plockas. Och blommor. För att titta på stjärnor som bureborn krävs däremot att man springer i mörker, vilket är mindre vanligt här.

    Varför sitter jag och svarar på kommentarer som inte handlar om mig?

  4. Typiskt storasyrran! Hon ska alltid hålla på å märkvärdiga sig och synas i alla sammanhang. Hon låssas som hon inte tävlar men möt henne i memmory eller fårskalle eller pim pam pet så får ni se en tävlingsmänniska! Bara för hon inte springer ifrån Lillian Magnusson så tänker hon inte ställa upp i marathon, men hon skulle sopa banan med de flesta åldringarna i hennes klass! Springa ifrån kantareller? Det är ju löjligt, det kan väl vem som helst!

  5. Jodå, de som senare sett henne spela kinaschack eller plums, förstår vad Lillebror menar. Hur mår ”Карлсон, который живет на крыше” nuförtiden förresten. Träffar du honom fortfarande eller har han flugit sin kos?

  6. Lillebror: Jag är galen i kantareller! Skär i gomseglet när jag ser de gyllene hattarna längs stigen och inte kan ta dem med mig hem.

  7. För den som inte förstår ryska kan jag meddela att den ryska titeln i svensk översättning lyder ”Carlsson som bor på taket” och är titeln på en klassisk tecknad rysk film från 1968. Själv fördrar jag naturligtvis Carlsson och Lillebror ( http://www.youtube.com/watch?v=s9R0Hk_K5hY ). Som alla vet och som jag lärt mig av syrran är ju Carlsson en person som förekommer i en bok av Strindberg, Hemsöborna tror jag den hette. Den berömda öppningsmeningen har syrran tragglat med mig : Carlsson! Carlsson! Världens bästa Carlsson!
    vackra, snälla, lagom tjocka Carlsson,
    genomkloka, underbareCarlsson !
    Undra på att alla alla gillar mej.

  8. Eftersom detta blogginlägg är tillägnat joggerskan, kan meddelas att hon på biblioteksfest (inte läsecirkel denna gång) i går kväll vann en frågesport över femton konkurrenter. Fast denna tävling går kanske också under rubriken ”tvångskommendering”. Till sammans med jumper, Tilldo, snitsaren och en okunnig butler har hon också sett den trevliga ryska filmen ett antal gånger, dock utan att ha fått kläm på alla repliker. Kanske måste man plocka fram Lindgrens svenska ”översättning”. I övrigt fnyser sagda joggerska åt Lillebrors kommentarer och säger som Carl Lidbom ”Trams!”. Snitsaren säger dock inte som den vuxne Lillebrors landshövding ”När du är här ska du veta hut”, utan har, till skillnad från George Klein, som i DN sägs vara ”tramsets fiende nummer ett”, högt i tak.

    Snön faller och faller. Eventuellt springer joggerskan, som har ledig fredag, ut en sväng på de hala vägarna med risk att som hon uttrycker det ”stå på arselet”. Jumper som vilar idag fick nyss en påminnelse om att det var sista dagen att anmäla sig till Kungsholmen runt till det lägre priset. Snål som han är, betalade han på stört, men råkade i hastigheten döpa sig med ett ”t” i stället för ”y” i efternamnet. Kanske har han vistats för mycket på ”nätet”?

  9. En ung Depardieu som i Manons källa?

  10. Joggeskan som i takt med att hon citeras, blir allt ovilligare att öppna munnen, svarar på Masses av mig vidarebefordrade fråga, att hon inte kommer ihåg om hon sett den filmen, men nämner i stället till exempel ”Danton” (från 1982). Därefter ger hon sig ut i snön och gör skäl för sitt bloggnamn.

  11. Ibland kan man undra om inte ”Karlsson på taket” har gått igen som Tildo?

  12. Jag tror att Tildo och Karlsson på taket har mycket gemensamt… Fast Tildo har väl ingen propeller på ryggen?

    Tack, joggerskan. Din inställning till löpning är underbar 🙂

  13. Joggerskan hälsar och tackar. Innan hennes ofrivilliga gästspel i bloggosfären är över, kan meddelas att hon i veckan avverkat sammanlagt c:a 43 km, dvs ett drygt maraton och just nu läser Haruki Murakamis bok “What I talk about when I talk about running”.

    Jumper sägs också ha sprungit en dryg mara (42,4 km), fast på två dagar.
    http://www.jogg.se/?sida=tdbok&todo=showsingle&rid=874737&id=15958
    http://www.jogg.se/?sida=tdbok&todo=showsingle&rid=877521&id=15958

    Tildo slutligen låter meddela att “propellrar är fusk!!”

Kommentera

