Stepanovs gåta

    

Det kan tyckas märkligt att vi bara har lyckats finna tre bilder, varav två visas här nedan, där Jurij Stepenov hoppar dykstil. Huvudstadsbladet, som har ett reportage från den mycket ojämna stadskamp mellan Leningrad och Helsingfors där Stepanov satte sitt världsrekord, visar inte någon bild från höjdhoppet, och i Pravda hittar man bara en kort notis enligt ovan och det vanliga porträttet.  

Enligt ryska internetsidor ska den franska sporttidningen L’Equipe ha varit om inte allra först så i varje fall mest energisk i kritiken mot Stepanovs sko, men i Kungliga Bibliotekets mikrofilmsarkiv finns av franska tidningar bara Le Monde och Le Figaro och dessutom har snitsaren saknat ”Sovjetskij Sport”, ”Track and Field News” och andra seriösa idrottstidskrifter som kunnat tänkas innehålla en del information av betydelse. En ambitiös och vid kassa stadd butler hade inte tvekat att ta flyget till Paris, Moskva, New York med flera städer i sin jakt på sanningen om Stepanovs sko, men nu har han fått hålla tillgodo med det material Kungliga Bibliotekets arkiv av mikrofilmer tillhandahållit.

Snitsaren har även läst vad som står om Stepanov i Lennart Zackrissons bok om höjdhopp, ”Ribban dallrar”, men funnit att den sammanfattande informationen där hämtats ur samma källor, främst ur Idrottsbladet, som snitsaren citerar merutförligt.  Kapitlet kallar Zachrisson ”fläsksvålesulan” och i texten talar han om ”fläsksulan”, uppenbarligen populära beteckningar, som däremot ännu inte syntes i tidningarna från tiden. Boken är välskriven och spännande och kan rekommenderas åt den som önskar vidga sitt höjdhoppsvetande och få en något bredare överblick över grenens utveckling, än vad snitsarens detaljstudium av Stepanov erbjuder.

 

 

  

De båda bilderna ovan, som visar Stepanov i aktion, publicerades dagarna efter rekordhoppet,  den övre i Expressen och den undre i Dagens Nyheter, men att de härrör från helt olika tillfällen, framgår om inte annat av ribbornas utseende. Expressens bild ska enligt texten vara från rekordtillfället på Dynamostadion i Leningrad, men snitsaren har i så fall svårt att förklara träden i bakgrunden. Den undre bilden är mer stadionlik, men någon entusiastisk trettiotusenhövdad publik, som tidningar berättar om, kan inte anas i bakgrunden. Dessutom tycks höjdhoppsställningen alltför gammaldags och ribban förefaller inte heller vara upphängd enligt reglerna. Sedan 1926 ska den vila fritt på två stöd riktade mot varandra så att den kan falla både framåt och bakåt, medan denna ribba ser ut att ligga på klotsar framför de upprättstående stolparna, varför, om bilden vore från rätt tillfälle, ett världsrekord inte skulle blivit godkänt. Snitsaren avstår dock från att kontakta IAAF för en utredning härvidlag, eftersom Stepanov dels enligt samstämmiga tidningar ändå inte vidrörde ribban i sitt hopp på 2,16 och dels kan tyckas ha lidit nog.  

På den översta bilden kan man skönja en extra sula under Stepanovs sko, men ingen som motiverar en förstoring liknande den hans ryske kollega Komenkov demonstrerat i ett tidigare blogginlägg. Snitsaren tänker, att om det funnits en tydligare bild i västerländsk press på den ryske världsrekordhopparen från den 13 juli 1957, eller över huvud taget någon som avslöjade hans sko, hade denna med säkerhet köpts och publicerats i Idrottsbladet och en god gissning är, att även den franska tidningen nöjt sig med att visa bilden på kollegans sko. Det är också märkligt, att det  ständigt är Stepanovs vänstra fot som nämns, när hans specialsula kommer på tal.

Den höjdhoppskunnige har också anledning att fundera över Stepanovs hoppstil på de två fotografierna. Det övre visar hur han dyker föredömligt med en låg tyngdpunkt i förhållande till ribban och i snitsarens ögon ser stilen så långt helt perfekt ut. Med en vridning utåt av överkroppen ser han ut att, som fysikalisk motreaktion, i nästa moment kunna lyfta sitt högerben fritt från ribban, men på den undre bilden, något senare i hoppet, tycks han i stället kasta överkroppen bakåt. Snitsaren tror att det mellan hoppen på bilderna kan ha förflutit en längre tid, varunder den läraktige ryssen experimenterat med sin dykstil. Gissningsvis har denna då utvecklats mot den övre mer Brumellika.

      

Expressen publicerar för övrigt i sammanhanget också en bild från 1954, där en ung Stepanov ses hoppa ”ytterfot”, det vill säga något slags saxstil. Vid EM i Bern samma år sägs sovjetiska tränare ha filmat Benke Nilsson och året efter bjudit honom till Moskva, där inte bara hans dykstil utan även hans hoppsko studerades, vilket Benke för övrigt nämner i en kort intervju i Aftonbladet två dagar efter Stepanovs världsrekord:

”2,16 av en ryss var inte direkt oväntat och inte heller att det blev den tidigare sovjettvåan Stepanov i stället för olympiske bronsmedaljören Kasjkarov. När jag tävlade i Ryssland, var man mycket intresserade av min hoppsko och dess tjocka lädersula. Sedan dess har ryssarna experimenterat flitigt och konstruerat en sula av tjockt, men speciellt lätt läder”.

Det är intressant att Benke Nilsson redan nu talar om de tjocka lädersulor, till vilka han givit ryska höjdhoppare inspiration. Snitsaren tycker att detta tidiga uttalande i Aftonbladet är spännande och borde ha funnits med i vår utförliga genomgång, kallad ”Stepanovs år”, av svenska tidningsartiklar i ämnet.

(Kort efter detta inläggs publicering fick sig snitsaren tillsänd en internetlänk till ett diskussionsforum i anslutning till tidskriften Track and Field News, där ännu en bild visas på Stepanov, uppenbarligen tagen vid samma tillfälle som den övre av bilderna ovan men något senare i hoppet. Denna bekräftar snitsarens gissning angående hoppstilens utveckling, och i sammanhanget uppskattas tjockleken på Stepanovs högra skosula till mellan 25 och 30 mm).

Som avslutning på denna mycket magra bildkavalkad på Jurij Stepanov visar vi nedanstående alster av Tecknar-Anders i Svenska Dagbladet. Detta är märkligt nog det enda i sitt slag vi funnit, trots att turerna kring de tjocka sulorna borde varit tacksamt motiv för sportteckningar och karikatyrer. Enligt konsulterade ryska internetsidor ska dock ett flertal sådana ha publicerats både i och utanför Sovjetunionen till glädje för många men, efter vad vi förstått, inte för Stepanov. Teckningen nedan gjordes däremot redan ett par dagar efter världsrekordet, då skodebatten ännu bara fördes bland höjdhoppare. 

Den 11-årige snitsaren läste inte Svenska Dagbladet, men Tecknar-Anders, eller Anders Andersö, som han egentligen heter, tecknade även i månadstidskriften All Sport. Snitsaren minns att han i den åldern tyckte att sådana teckningar var höjden av bildkonst och han härmade dem inte helt utan framgång. Att han snart kunde roa klasskamrater med karikatyrer på olika lärare, kan han delvis tacka denne tecknare för.

 

 

 

 

Annonser

4 responses to “Stepanovs gåta

  1. Va, är utbudet så begränsat på KB?! Jag som trodde att de rymde allt på sina dammiga hyllor.

    Det gömmer sig möjligen inga bevis för Snitsarens konstnärliga karikatyrer i hushållets gömmor? Alster som kan visas upp på bloggen?

  2. KB ska väl spara allt som trycks i Sverige, hur nu det är möjligt i dessa tider. Möjligtvis kan det finnas fler utländska tidningar i pappersform, som inte är mikrofilmade, men sådant material skulle nog vara bökigare att hantera. Mikrofilmerna går man bara in och plockar själv och sätter sig med vid en apparat.

    Några undomsverk av snitsaren finns dessvärre inte kvar. Det som inte slängdes tidigare försvann definitivt i den stora utrensningen när han var några och tjugo år. Då förstördes också de 8-milimetersfilmer han tagit när han hoppade höjdhopp och dessutom de berömda mästerverken ”L’Oeuf” och ”Tunnan”, där han själv var både regissör, skådespelare och fotograf. I den första filmen, c:a 3 minuter lång, hittar han ett ägg och blir galen. I den andra inträffar samma sak med en tunna.

    Det du gör när du var 10 år är fånigt, när du är 13 och det du gör när du du är 13, är fånigt tre år senare och så vidare och snitsarens renhetsiver i det fallet gick nog onormalt långt. När han är 60 år gammal, är han fördragsam och hade gärna velat se allt en gång till.

  3. Rensa i röran lär visst vara ett av feng-shuis valspråk. Ska göra sinnet klart och lugnt. Eller ngt i den stilen.
    Men det har sin nackdelar. Fler borde kanske anta KB:s utmaning – samla in och spara. Aldrig slänga. Nej, förexten – jag ångrar mig på den punkten. Men grämer mig ändå över att Snitsaren var så nitisk i sin utrensning. De där filmerna (med berömvärt koncisa titlar) borde ha sparats för eftervärlden. Och denna världen.

  4. Förutseende föräldrar får se till att smussla undan och spara för eftervärlden, men till arkivering av alster utförda av tonåringar och äldre, måna om sin image, sträcker sig inte alltid föräldrars akivariska befogenhet.

    När det gäller film, har snitsaren och flera av hans alter egon sökt jobb som statister, senast hos perfektionisten Roy Andersson, men alltid utan framgång. Dock lär snitsaren ha haft en huvudroll i en, så vitt känt, ännu inte destruerad super-8-film från sent 1970-tal, men om detta gästspel har vi inte inhämtat regissörens godkännande för en kommentar.

    När det gäller höjdhopp, som ju trots allt var en stor del av snitsarens ungdom, är det märkligt att han inte har någon bild, där han han själv uppträder. Sådan finns möjligen i Kometens fotoalbum hos en professor i Linköping, där även gamla tävlingsprotokoll lär ha sparats. Snitsaren minns också en bild i någon av Studenternas tidningar, men annars var han för dålig för att hamna på tidningsfoto. Vi får använda vår fantasi och tänka oss en ung, mager, kortklippt, skägglös dundergud, i bästa fall liggande i luften som Stepanov på den övre bilden, fast vänd åt andra hållet och 20 cm lägre.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s